Kong Haralds Ungdomsstafett 2020

Publisert av Pål Kittilsen den 09.03.20. Oppdatert 21.09.21.

Kong Haralds Ungdomsstafett er en årlig mix-stafett i Holmenkollen i forbindelse med WC-helgen. Hver skikrets kan stille med 2 lag bestående av en jente og gutt i 15 og 16 års klassene. I år var 4 av de 8 utvalgte løperne løperne på Sør-Trøndelags lag fra BSK. Lag 1: Una Kittilsen (BSK), Egil Mæhlumsveen (BIL), Eva Ingebrigtsen (Bratsberg), Casper Kvam Grindhagen (BSK) - Lag 2: Petronella Haram (Strindheim), Adrian C E Kaasbøll (BIL), Peder Rygg (BSK).

Rennet gikk uten tilskuere pga restriksjonene i forbindelse med Corona-utbruddet. Det brydde ikke løperne seg stort om, De var uansett opptatt av egen innsats og syntes det var artig å få gå i Kollen sammen med verdenseliten.

Renndagen var det tåke og regn som ga et klart rødt klister føre. Smøreteamet besto av en blanding foreldre fra de ulike klubbene i laget og samarbeidet fungerte veldig godt også der.

Våre løpere la ned full innsats og kjempet alt de hadde for sine lag. De fikk støttende tilrop fra treneren Kristian som ankom med nattbuss på morgenen (han tilbrakte ca 4 timer i Oslo på denne turen!). Andrelaget startet best og hold stor fart gjennom hele stafetten og avsluttet med to ganger BSK ved Nora og Peder. De holdt unna for førstelaget og ble til slutt nr 6 og fikk en populær premieplass. Førstelaget klatret oppover i feltet utover stafetten og avsluttet med en 8 plass. På dette laget gikk Una og Casper.

Vi fikk altså to lag topp 8 av de 30 kretslagene som startet. Selv uten publikum tilstede ble det en stor opplevelse for våre ungdommer og støtteapparatet og en flott inspirasjon for videre trening!